Trūkumi jānovērš, pirms sākt piedāvāt franšīzi

Apsverot sākt piedāvāt savu franšīzi, uzņēmējam vajadzētu nopietni pievērst uzmanību kompānijas darbībai, izvērtējot, vai tās biznesa modelis un prototips būs pelnītspējīgs arī jaunajam partnerim, kā arī noteikti uzreiz uzlabojot vājās vietas, ja tādas ir. Tādējādi ir ieteicams dziļāk un plašāk izanalizēt kompānijas vājās vietas un to potenciālo ietekmi uz nākotnes darbību.

Neizlabojot kļūdas uzņēmējdarbībā laicīgi, tās var vēl vairāk palielināties, ko var salīdzināt ar sniega bumbas efektu vai caurumu balonā – pieaugot balonam, palielināsies arī caurums tajā, un biznesa paplašināšanās arvien spilgtāk izcels šī uzņēmuma vājās puses. Turklāt būtiski ir atcerēties, ka, atliekot problēmu risināšanu uz brīdi, kad franšīzes līgums ar jauno partneri jau noslēgts un tās sāk parādīties, situāciju labot jau var būt par vēlu un ievērojami sadārdzināt paša uzņēmēja izmaksas.

Ikvienai franšīzes kompānijai ir divas darbības sistēmas – viena ir franšīzes sistēma, kas ietver sevī visus ar franšīzes radīšanu un darbību saistītos jautājumus. Savukārt otrs faktors ir biznesa darbības sistēma, kas ir nozīmīga jebkurā gadījumā – vai tā ir franšīze vai cits uzņēmējdarbības veids. Šī sistēma sākas ar efektīvām procedūrām, sākot no biznesa radīšanas līdz pat ikdienas darbībām. Šeit būtiski minēt tādus komponentus kā pareizā vietas izvēle, efektīva mārketinga un pārdošanas stratēģija, piemērotu cilvēku nolīgšana, kā arī to efektīva apmācīšana, kvalitātes kontrole, kvalitatīvu produktu piedāvājums un citi.

Ja iepriekšminētajās sastāvdaļās ir kādi „caurumi”, tad labāk sākotnēji strādāt pie tiem un franšīzes piedāvāšanu pārcelt uz nedaudz vēlāku termiņu, lai pārliecinātos, ka sadarbība ar jaunajiem partneriem nākotnē nesīs augļus, nevis izcels uzņēmuma esošās problēmas, kavējot paplašināšanos. Jāatzīmē, ka tāpat franšīzes biznesu būs vieglāk vadīt, kā arī tas pelnīs vairāk, ja daļa no produktiem, kas rada papildus izmaksas, tiks atsijāti. Tāpat var apsvērt veikala izmēra samazināšanu vai citu labojumu ieviešanu, pirms meklēt jauno sadarbības partneri – franšīzes ņēmēju.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus