Esošie franšīzes ņēmēji var sniegt vērtīgu informāciju

Vērtīgākais informācijas avots jebkurā franšīzes sistēmā ir jau esošie franšīzes ņēmēji. Tie ir cilvēki, kuri ik dienas iejūtas franšīzes biznesā, ir to iepazinuši un var pastāstīt, kādi realitātē ir šī biznesa plusi un ēnas puses.

Lemjot par kādas franšīzes iegādi, būtu nepieciešams iepriekš paviesoties vai apzvanīt vairākus esošos franšīzes devējus. Varbūt tas izklausās savādi, taču jebkurā gadījumā, kontaktējoties ar esošajiem franšīzes ņēmējiem, varēs saprast viņu attieksmi un izvērtēt, vai šis bizness ir tas, ko vēlas potenciālais franšīzes ņēmējs. Lai gūtu daudz maz objektīvu priekšstatu, ir jāaptaujā vairāki franšīzes ņēmēji un tad, vadoties no tā, kāds ir vairākuma viedoklis, izvērtēt, vai saistīties konkrēto uzņēmumu. Pat, ja lielākā daļa franšīzes ņēmēju ir pozitīvi noskaņoti attiecībā pret franšīzi, vajadzētu atrast vismaz pāris negatīvi noskaņotus franšīzes ņēmējus un uzklausīt iemeslus, kādēļ viņi nav apmierināti. Protams, nevajadzētu fokusēties uz visiem negatīvajiem izteikumiem, taču izvērtēt, kādēļ konkrētais franšīzes ņēmējs ir neapmierināts un kāpēc viņa viedoklis atšķiras no pārējiem. Ja identificējat sevi vairāk ar pozitīvajiem, un jūtat, ka neapmierināto franšīzes ņēmēju viedoklis varētu atšķirties no jūsu, tad viss būs kārtībā, bet, ja vairāk sliecaties uz negatīvi noskaņotā franšīzes ņēmēja pusi, tad varbūt vajadzētu meklēt citu franšīzes kompāniju.

Sarunā ar franšīzes ņēmējiem vajadzētu aptvert vairākas tēmas:

  • Apmācību programmas. Šādi iespējams noteikt, cik labi uzņēmumā ir izveidotas sākotnējās apmācību programmas un regulārais atbalsts. Tāpat vajadzētu pajautāt, kuras, pēc franšīzes ņēmēju domām, ir apmācību programmas stiprās un vājās puses, kā arī kādi bija pārsteigumi pēc apmācībām, kad franšīzes ņēmējs sāka vadīt savu franšīzes biznesu.
  • Sākotnējais atbalsts. Cik daudz franšīzes devējs palīdzēja atvēršanas procesā un kāds bija atbalsts pēc tirdzniecības vietas atvēršanas. Vai franšīzes devējs iesaistījās vietas izvēlē, sarunās par tās nomu vai būvniecību, dizainu, finansējuma piesaisti, atļauju saņemšanu un citos procesos? Vai bija reizes, kad bija nepieciešams atbalsts, bet franšīzes ņēmējs to nesaņēma? Vēl vajadzētu uzdot jautājumu: „Ja jums viss būtu jāsāk no sākuma, kura ir visbūtiskākā lieta, ko jūs darītu savādāk?”
  • Regulārs atbalsts. Vajadzētu pajautāt, cik efektīvas ir franšīzes devēja programmas brīdī, kad rodas kādas problēmas.
  • Franšīzes mārketinga programmas. Daudzi franšīzes devēji iekasē no franšīzes ņēmējiem maksājumu, veidojot budžetu mārketingam. Tādēļ vajadzētu noskaidrot, vai franšīzes ņēmēji ir apmierināti, kā šis process tiek organizēts. Nereti šis ir jautājums, kurā franšīzes ņēmēji ir visneapmierinātākie. Tādēļ sūdzības vajadzētu izanalizēt, īpaši, ja tās ir no vairākiem franšīzes ņēmējiem.
  • Pirktspēja. Vai franšīzes devējs saņem atlaides no piegādātājiem? Šis ir viens no būtiskākajiem faktoriem un var samazināt izdevumus.
  • Franšīzes ņēmēja un franšīzes devēja attiecības. Nepieciešams noskaidrot, kādi ir franšīzes ņēmēja uzskati par konkrētu franšīzes devēju kopumā. Tādēļ vajadzētu pajautāt konkrētus piemērus vai kuriozus, kā viņi raksturotu franšīzes devēju. Tāpat jānoskaidro kompānijas vērtības un jāizvērtē, vai tās saskan ar jūsu vērtībām.
  • Investīcijas. Runājot ar franšīzes ņēmējiem, jāapspriež, cik daudz kapitāla būs nepieciešams, lai tirgū vai reģionā padarītu veiksmīgu šo biznesu. Tāpat vajadzētu pajautāt franšīzes ņēmējiem, vai viņiem bijušas kādas finansiālas kļūdas biznesa sākumā.
  • Ienākumi. Ir būtiski skaidri saprast, kādi ir vidējie franšīzes ņēmēja ienākumi. Tādēļ jāuzzina atbildes uz jautājumiem, cik daudz pelna viena tirdzniecības vieta konkrētā laika posmā? Cik drīz pēc atvēršanas tā sāk pelnīt?
Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus