Kā paplašināt darbību starptautiskajā tirgū?

Ņemot vērā, ka robežas pasaulē krīt un tirgi saplūst, franšīzes devējiem ir vērts domāt par to, kā paplašināt darbību un ieiet starptautiskajos tirgos, ko nereti viņi arī dara. Pirms padsmit gadiem starptautiskajā tirgū strādāja vien daži franšīzes devēji, un tās bija ļoti lielas kompānijas, taču tagad šādu uzņēmumu ir daudz un to skaits turpina augt. Protams, daudziem jaunajiem franšīzes devējiem darbība starptautiskajos tirgos ir tāls sapnis, jo sākotnēji ir jāgūst pieredze vietējā tirgū.

Parasti starptautiskajos tirgos iziet divu veidu kompānijas. Viens no tiem ir jau lielas kompānijas, kas meklē veidus, kā augt, un franšīze tiek apskatīts kā viens no veidiem, kā augt starptautiski. Otrs veids ir uzņēmumi ar tik pievilcīgu biznesa konceptu, kas vilina ne tikai vietējos, bet ārvalstu pircējus.

Starptautiskā franšīzes biznesa ietvaros franšīzes devējs atrodas vienā valstī, taču pārdod licenci kompānijai vai privātpersonai, kas atrodas citā valstī. Parasti šīs licences aptver konkrētu ģeogrāfisko vietu vai nosaka konkrētu franšīzes vienību skaitu, taču reti tās ir licences tikai vienas vienības atvēršanai. Tomēr, paplašinoties starptautiski, ir vēlams izpildīt šos astoņus soļus:

1. Atbildi uz jautājumu – vai tiešām esi gatavs ?

Vai uzņēmuma sistēma atbalsta ārvalstu operācijas un vai uzņēmumam pietiek kapacitātes ?

2. Pārzini tirgu.

Pirms paplašināšanās ārvalstīs ir jāizvērtē, vai biznesa modeli iespējams pielāgot konkrētajā valstī un uzzināt, kādus pielāgojumus nepieciešams veikt. Ir jāiepazīst konkrētās valsts kultūra, demogrāfija, monetārā sistēma un biznesa prakse.

3. Izvēlies piemērotu partneri.

Tā kā franšīzes ņēmējs iegādāsies licenci vairākām franšīzes vienībām, tad viņš ir vēl vairāk jāizvērtē nekā, sadarbojoties ar vienas vienības franšīzes ņēmējiem. Nebūtu ieteicams pārdot licenci kādam, ja viņš nav finansiāli spējīgs attīstīties šajā reģionā. Tas gandrīz obligāti nozīmē to, ka viņam jau ir uzņēmums konkrētajā valstī.

4. Nosaki pareizus sadarbības nosacījumus.

Nosakot par franšīzi pārāk augstu cenu, tas var novest pie pircēja zaudēšanas, savukārt, savukārt nosakot pārāk zemu cenu, iespējams zaudēt naudu. Līdz ar to franšīzes pirkšanas darījums ir jāstrukturizē tā, lai franšīzes devējs varētu saņemt pietiekami daudz, lai spētu segt komisijas izdevumus, tirgus izpēti, apmācības, ceļojumu izdevumus pirmajiem diviem gadiem un nepieciešamos atbalsta izdevumus. Šeit jāņem vērā trīs sastāvdaļas: sākotnējā maksa, regulārie maksājumi un papildus izmaksas.

5. Liec izpildīt konkrētus mērķus.

Ir jānosaka konkrēts vienību skaits un termiņi mērķiem, piemēram, konkrētās pilsētās jāatver noteikts skaits tirdzniecības vietu vai arī tas draud ar licences pārtraukšanu.

6. Nodrošini atbalstu.

Lai panāktu pēc iespējas augstāku kvalitāti, nepieciešams nodrošināt pēc iespējas lielāku atbalstu, monitoringu un apmācības. Šo sarežģī attālums. Pirms noteikt sākotnējā un regulārā maksājuma lielumu, būtu jāpārliecinās, ka ir adekvāti novērtēts atbalsta līmenis un izmaksas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu veiksmīgu starptautiskās franšīzes darbību.

7. Pārliecinies par produktu pieejamību.

Ja starptautiskajam franšīzes ņēmējam būs nepieciešams aprīkojums vai produkti, sākotnēji jāpārliecinās, ka šie produkti ir pieejami konkrētajā valstī par atbilstošām cenām. Ja produkti ir jāimportē, ir jāpārliecinās par muitas tarifiem vai citiem ierobežojumiem un izmaksām, kas saistītas ar importu.

8. Izveido tādu programmu, lai ieguvēji būtu visi.

Franšīzes devēja galvenais mērķis ārvalstu tirgos ir radīt godīgas un ilgtermiņa attiecības, kurā iegūst visi – pircējs, starptautiskais franšīzes ņēmējs un franšīzes kompānija. Tam jāstrādā visos līmeņos.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus