Sākotnējās sarunas starp franšīzes biznesa partneriem

Franšīzes iegādes un pārdošanas process sākas ar potenciālā partnera iepazīšanu, uzklausot viņa piedāvājumu un vīziju, kā arī informācijas apmaiņu saistībā ar noteikumiem un prasībām, kas tiks iekļautas franšīzes līgumā. Franšīzes iegādes procesu lielākoties ierosina pircējs. Ar nākotnes sadarbības partneri kontaktēties iespējams visos iespējamos veidos, atkarībā no situācijas, piemēram, tālruni, epastu, pastu, tiekoties izstādēs, apmeklēt viņu birojā u.c. Būtiskākais ir tas, lai sākotnējā kontakta laikā franšīzes ņēmējs izrāda patiesu interesi franšīzes iegādē un konkrētu vēlmi sākt sarunas.

Sākoties sarunām, abām pusēm jāsniedz pamatinformācija par savu biznesu. Pēc tam, kad franšīzes devējs ir saņēmis franšīzes ņēmēja pieprasījumu, viņam jānosūta pamatinformācija par uzņēmumu. Tajā parasti ietilpst prezentācija par biznesa modeli un pieteikuma forma, kas jāaizpilda franšīzes ņēmējam. Tās mērķis ir apstiprināt franšīzes ņēmēja piemērotību sākt biznesu un tajā tiek sniegta tāda informācija kā izglītība, darba pieredze franšīzes biznesā, sava biznesa vadības pieredze, pieejamo investīciju apmērs franšīzes izveidei, plāni attiecībā uz biznesu, motivācija un citi jautājumi. Franšīzes ņēmējs šo pieteikumu aizpilda un nosūta atpakaļ potenciālajam franšīzes devējam, kurš šo informāciju izvērtē un konstatē, vai pieteikuma autors ir piemērots šim biznesam, vai viņa gaidas saskan ar kompānijas stratēģiju un kādas ir viņa finanšu iespējas.

Ja franšīzes ņēmējs ir piemērots kandidāts, franšīzes devējs nosūta piedāvājumu turpināt sarunas un sniedz vairāk informācijas par franšīzi. Tajā var būt iekļauta kompānijas aktivitāšu vēsture, detalizēta informācija par produktiem vai pakalpojumiem un biznesa koncepta prezentācija. Nākamais solis ir konfidencialitātes līguma noslēgšana, lai aizsargātu tādu informāciju kā kompānijas veiktās investīcijas un finanšu plānus, franšīzes maksas, līguma nosacījumus un citus datus, kas tiks sniegti franšīzes ņēmējam turpmāko sarunu laikā. Franšīzes devējs ir ieinteresēts, lai jaunais biznesa partneris strādā tādā tirgū, kur ir pārdošanas potenciāls, līdz ar to viņš sniedz franšīzes ņēmējam kritēriju sarakstu, uz kuriem pamatojoties franšīzes ņēmējam ir jāizvērtē tirgus. Pēc tam franšīzes ņēmēja apkopotā informācija tiek izanalizēta, lai secinātu, vai šis tirgus ir piemērots.

Lai pārbaudītu, vai potenciālais partneris ir sniedzis korektu informāciju, franšīzes devējs var pieprasīt papildus informāciju, piemēram, dokumentus, kas apstiprina, ka potenciālajam partnerim nav parādu valsts iestādēm vai kādas apsūdzības, tāpat dokumentus, kas pierāda, ka viņam ir pieejams nepieciešamais investīciju apjoms, kontaktus atsauksmēm un citu. Pēc tam, kad šī informācija ir sniegta, franšīzes devējs piedāvā slēgt vienošanos, konkretizējot sākotnējo maksu un regulāros maksājumus, kā arī citus finansiālos nosacījumus. Šajā posmā abas puses var sadarboties, veidojot biznesa plānu un aprēķinot atdevi un citus rādītājus, taču, protams, potenciālais franšīzes ņēmējs var to darīt vienpusēji. Ja par šiem nosacījumiem izdevies vienoties, nākamais posms ir franšīzes līguma slēgšana. Franšīzes devējam vienmēr ir gatavs standarta franšīzes līguma paraugs un specifiskus nosacījumus var iekļaut, slēdzot papildus vienošanos.

Jāatzīmē, ka iepriekš minēto posmu secība un pārdošanas process var būt savādāks, ņemot vērā franšīzes specifiku.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus