Franšīze – vai esi tai gatavs?

aprīlis 23, 2018 - 7 minūtes

Būt gatavam nozīmē sagatavoties pārbaudījumiem un grūtībām, kas sagaida nākotnē. Gatavības stadijā mēs izrādām vēlmi mainīties, vienlaicīgi apzinoties, ka, iespējams, varam visu zaudēt, ja spiediens būs pārāk liels.

Šīs pāris rindas visnotaļ precīzi raksturo uzņēmēja ikdienas sajūtas – pastāvīga iespēju meklēšana un izjūta, ka, iespējams, kāda no darbībām var vest pie neveiksmēm, kas ietekmēs uzņēmumu. Kā cilvēkam, kas grib uzsākt uzņēmumu, būt gatavam nozīmē, vispirms jau, izdomāt biznesa ideju, izvēlēties biznesa veidu un piesaistīt līdzekļus uzņēmuma izveidei. Kā redzams, tad mūsdienu tirgus situācijā praktiski visās jomās ir daudz konkurentu, un ir diezgan grūti izdomāt kādu oriģinālu biznesa ideju, kas automātiski nodrošinātu uzņēmumam spožu nākotni. Tāpat ir arī ar jau izveidotiem uzņēmumiem, kas vēlas paplašināt savu klientu loku, ieejot starptautiskā tirgu – mērķa valstī jau esošie uzņēmumi, ne vienmēr, protams, veido konkurenci, ar kuru grūti konkurēt. Risinājums šādām situācijām ir – tā ir franšīze.

Kas jāzina, pērkot franšīzi?

Ir trīs lietas, ko der zināt katram, kurš ir apsvēris ideju uzsākt savu biznesu un to darīt ar franšīzes palīdzību:

1)ekonomiskā stabilitāte,

2) iespēja saglabāt juridisko neatkarību

3) iespēja apiet konkurenci.

Veidojot savu uzņēmumu ar savu ideju, pastāv liels risks, ka uzņēmums cietīs neveiksmi – kā zināms, 95% gadījumu jaunie uzņēmumi piecu gadu laikā bankrotē. Franšīzes iegāde, savukārt, garantē stabilitāti vismaz pirmajā gadā – to iegādājoties jūs ne tikai nopirksiet jau izstrādātu biznesa modeli, bet arī profesionāļus, kas jūs atbalstīs un pamācīs dažādās situācijās. Šādu iespēju nepiedāvā neviens cits biznesa modelis.

Juridiskās stabilitātes saglabāšana ir vēl viens spēcīgs iemesls, kāpēc jaunajiem uzņēmējiem būtu jāskatās franšīzes iegādes virzienā – neveiksmes gadījumā, ja bizness aiziet “pa burbuli” un to nākas vērt ciet, jūs pašam nav jāatbild par radušos situāciju. Atbldību uzņemas franšīzes devējs, tā kā tas ir viņa uzņēmums un viņš jums pārdeva franšīzi, jo saskatīja iespēju, kuru līdz galam tomēr pietiekami nenovērtēja

Jau pieminētie konkurenti, kuru ir daudz jebkurā jomā, kurā vēlaties uzsākt biznesu, ir faktors, kas attur daudzus uzņēmējus uzsākt savu biznesu. Franšīzes iegāde nodrošina iespējas konkurēt ar lielajiem korporāciju milžiem, kuriem ir pieejami milzīgi resursi, lai savu uzņēmumu bīdītu uz priekšu par spīti visam. Kā tika iztirzāts iepriekš – frašīze šādus resursus piešķir arī jums.

Kas jāzina, pārdod franšīzi?

Lai novērtētu, vai uzņēmums ir gatavs veidot un pārdot sava franšīzes, ir svarīgi atbildēt uz vairākiem jautājumiem:

  • Vai ir iespējams skaidri definēt savas preču zīmes būtību?
  • Vai mans bizness var tikt replicēts?
  • Vai esmu ieinteresēts apvienoties ar citiem ekspertiem?
  • Kādas ir īstās frašīzes izmaksas?
  • Vai mana vīzija par uzņēmuma paplašināšanu ir reālistiska?

Vispirms ir jāsaprot, vai sistēma, pēc kuras strādā mans uzņēmums, ir skaidra un viegli saprotama ne tikai man pašam, bet arī citiem. Tāpat jāmāk paskaidrot preču zīmes koncepts – kā nekā, pēc tā vadīsies franšīzes ņēmēji. Nākamais solis ir novērtēt, cik viegli ir pārcelt savu biznesu citā valstī. Šis noteikti iet roku rokā ar pirmo jautājumu, tā kā caurspīdīga sistēma replicēšanas procesu padara vienkāršāku. Taču tāpat jāņem vērā arī kultūras atšķirības, kuras spēj būt pietiekamas, lai radītu problēmas franšīžu devējiem.

Būt par franšīzes devēju nozīmē vadīt lielu kompāniju, un šādu darbu noteikti nevar izdarīt cilvēks viens pats. Tāpēc spēja strādāt komandā ar citiem spēlē lielu lomu brīdī, kad vēlaties uzsākt franšīžu pārdošanu.

Patieso izmaksu novērtēšana saistās ar reālu vīziju nospraušanu, tā kā bieži savas spējas tiek pārvērtētas, jo vēlme pēc sasniegumiem ir pārāk liela. Latviešu teiciens “desmit reiz nomēri ,pirms griez” šeit būtu tieši vietā, jo, kā rāda dažādu uzņēmēju pieredze, rūpīgi izstrādātam plānam un precīzai situācijas novērtēšanai ir izšķiroša nozīme.

Nav svarīgi, vai esi franšīzes ņēmējs, vai devējs – jebkurā gadījumā tas ir izdevīgs, ērts un pārbaudīts variants, ko var izmantot katrs, lai paplašinātu vai uzsāktu savu biznesu. Kā franšīzes devējs tu iegūsti nenovērtējamu iespēju paplašināt savu biznesu, iekarojot jaunus tirgus, savukārt kā ņēmējs – kaudzi ar garantijām un nenovērtējamu pieredzi būt par daļu no liela uzņēmuma.

Tagi: