Franšīzes modeļi

Domājot par franšīzi, būtiski apsvērt, kādā veidā tā tiks piedāvāta – vai uzņēmējs dalīsies ar jauno sadarbības partneri ne tikai ar savu produkciju, bet arī biznesa modeli, veikalu izkārtojumu vai to atstās viņa paša ziņā. Ņemot vērā, ka nereti praksē franšīzei pastāv dažādi varianti un tie tiek kombinēti, šajā blogā apskatīsim populārākos franšīzes modeļus.

Biznesa formāta franšīze. Izvēloties šo franšīzes veidu, tās devējs piedāvā sadarbības partnerim ne tikai savu produktu, pakalpojumu un preču zīmi, bet arī pārējo sistēmu, kas saistās ar biznesa organizēšanu – mārketinga plānu, darbības stratēģiju, biznesa vietas iekārtojumu, kvalitātes kontroles procesu aprakstus, darbības rokasgrāmatas un citu informāciju. Tādējādi franšīzes ņēmējs no franšīzes devēja saņem arī zināšanas par biznesa procesiem uzņēmumā. Parasti šajā gadījumā franšīzes ņēmējs maksā sākotnējo maksu par licenci un pēc tam – procentus no apgrozījuma saskaņā ar franšīzes līgumu. Tāpat franšīzes devējs nosaka dažādas prasības, kas jāizpilda franšīzes ņēmējam – kvalitātes nosacījumus, ierobežojumus tirdzniecībai, biznesa vietas iekārtojumam un citas. Šis ir izplatītākais un straujāk augošākais franšīzes tips, un to izmanto visdažādākajos sektoros, piemēram, ātro uzkodu restorāni, biznesa pakalpojumu kompānijas, autonomas uzņēmumi, skaistumkopšanas līdzekļu tirgotāji un citi. Starp piemēriem šeit var minēt McDonalds vai Hilton.

Produktu izplatīšanas franšīze. Šajā gadījumā franšīzes ņēmējs saņem preci no uzņēmuma un ir tā produkcijas izplatītājs. Slēdzot līgumu par šo franšīzes veidu, tās devējs izsniedz licenci preču zīmes un logo izmantošanai, taču lielākoties nenodrošina sadarbības partneri ar visu darbības modeļa izklāstu. Atsevišķos gadījumos franšīzes devējs var iekļaut līgumā sadarbības partnerim kādus īpašus nosacījumus, kā iekārtot tirdzniecības vietu vai noformēt atsevišķas nianses, kā arī norādīt uz īpašu darbinieku ģērbšanās vai uzvedības modeli. Kā piemēru šim modelim var minēt Goodyear riepas.

Ražošanas franšīze. Franšīzes devējs saskaņā ar noslēgto līgumu ļauj ražotājam izgatavot un nereti arī – tirgot savu produkciju, izmantojot tā nosaukumu un preču zīmi. Tāpat franšīzes devējs nodod sadarbības partnerim zināšanas par ražošanas procesiem. Šis franšīzes modelis lielākoties ir izplatīts tādos sektoros kā, piemēram, atspirdzinošo dzērienu ražotāju vidū, kad viņi iegādājas franšīzes tiesības ražot, pildīt un izplatīt dzērienus.

X