Nedrīkst aizmirst par padziļināto izpēti

Liela daļa jauno, neatkarīgo biznesa īpašnieku un franšīzes ņēmēju, dibinot vai pērkot jaunu biznesu, paļaujas uz savu intuīciju, turklāt puse no šiem biznesa īpašniekiem nav dzirdējuši par šādu “padziļināto izpēti”. Eksperti norāda, ka to nevajadzētu atstāt novārtā.

Bieži vien padziļināto izpēti uzņēmumu īpašnieki neveic laika un finansiālo resursu trūkuma dēļ. Franšīzes ņēmēji bieži vien ir norūpējušies un vēlas zināt, cik daudz naudas būs nepieciešams, lai uzsāktu uzņēmējdarbību, taču viņi nav gatavi ieguldīt izpētē, lai uzzinātu, cik veiksmīgs var būt bizness.

Nereti ir pieejami arī dažādi valsts atbalsta instrumenti un konsultanti, kas palīdz izvērtēt biznesa potenciālu, taču tāpat topošie uzņēmēji neizmanto šīs iespējas. Jāatceras, ka ikviens bizness ir unikāls, un katram potenciālajam franšīzes ņēmējam ir jāveic personiskā padziļinātā izpēte, lai pārliecinātos, ka viņš atrodas pareizajā tirgū, saprot konkurenci un maksā pareizo cenu par šo biznesu.

Franšīzes nozares eksperti izsaka bažas, ka sektorā parādās tendence, ka perspektīvi franšīzes īpašnieki patlaban meklē vispārēju profesionālu padomu, nevis konkrētus padomus tieši par franšīzes biznesa modeļiem. Padziļinātās izpētes trūkums raksturīgs potenciālajiem uzņēmumu īpašniekiem tieši mazo uzņēmumu vidū. Tādēļ būtu jāatceras, ka entuziasms, dedzība, uzticība un optimisms, kas piemīt topošajam biznesa īpašniekam, nekad neaizvietos padziļināto izpēti. Var būt optimistisks skats uz kompāniju, taču skaitļi parāda daudz vairāk. Ir būtiski, lai visi uzņēmumu īpašnieki pievērstu rūpīgu uzmanību līgumiem, kurus viņi paraksta, veidojot biznesu, jo tie var ietvert dažādus slēptus punktus, nomas maksas vai piegādes līgumus ar daudz lielākiem uzņēmumiem. Kaut arī franšīzes uzņēmumu sniegums ir ievērojami augstāks nekā citu neatkarīgu uzņēmumu rezultāti, ir būtiski tomēr izanalizēt reālos datus.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus