Narvesen veiksmes pamatā ir franšīzes biznesa modelis

Narvesen biznesa attīstības veiksmes pamatā ir tieši franšīzes biznesa modelis. Šobrīd visas 250 Narvesen tirdzniecības vietas Latvijā – gan Rīgā, gan reģionos – ir franšīzes. Šis modelis ir ļoti labi pierādījis savu dzīvotspēju un uzrādījis labus uzņēmuma finanšu rezultātus, bet ir jāņem arī vairāki izaicinājumi, piemēram, franšīzes ņēmēju atlase, viņu kompetenču stiprināšana mācībās, regulāru franšīžu un franšīžu ņēmēju pārraudzīšana un konsultēšana

Franšīzes modelis Latvijā ir īpaši izplatīts tieši pārtikas tirdzniecības un ēdināšanas jomās, kur par franšīzes ņēmēju var kļūt gan esošais darbinieks, gan arī cilvēks ārpus uzņēmuma. Šajā sektorā ir vieta izaugsmei, jo joprojām ir novērojams pieprasījums pēc kompakta izmēra veikaliem jeb convinience stores, kas piedāvā visu nepieciešamo ērtāk pieejamā formā.

Šim modelim ir ne mazums priekšrocību:

  • Tas ir viens no drošākajiem veidiem, kā jaunajiem uzņēmējiem gan Rīgā, gan reģionos izmēģināt spēkus uzņēmējdarbībā ar maziem riskiem un bez ievērojama starta kapitāla. Franšīzes ņēmējam ir tikai jāiemaksā depozīts – daļa no konkrētās tirdzniecības vietas preču vērtības, kas ir sākot no 2000 eur. Visu pārējo sedz zīmola turētājs.
  • Franšīzes ņēmējiem, esot pašiem sava biznesa noteicējiem, ir lielāka motivācija strādāt un sasniegt augstākus rezultātus, nekā esot darbiniekiem.
  • Šāds biznesa modelis ļauj efektīvi nodalīt atbildības – franšīzes ņēmēja galvenais uzdevums ir sniegt klientam augstas klases pakalpojumu, savukārt atbalsta birojs strādā pie zīmola stratēģiskās attīstības un investīcijām.

Narvesen franšīzes ņēmējam ir jābūt uzņēmīgam, atbildīgam un mērķtiecīgam cilvēkam ar līdera dotībām, lai spētu vadīt paša izveidotu komandu, stāsta SIA Narvesen Baltija personāla un komunikācijas departamenta vadītājs Andis Aleksandrovs.

Franšīzes ņēmējam ir jāspēj plānot un analizēt savs bizness, kā arī jāatbilst Narvesen zīmola vērtībām. Veicot pārrunas ar potenciālajiem franšīžu ņēmējiem, rūpīgi izvērtējam viņu gatavību rūpēties par savas tirdzniecības vietas vadību. Tāpēc pretendentam ir jābūt priekšzināšanām par uzņēmējdarbību, mazumtirdzniecības darbības principiem, kā arī ar prasmēm personālvadībā. Savukārt pārējo, kas attiecas uz franšīzes vadīšanu, mēs saviem partneriem iemācām Narvesen akadēmijā. Tā ir mūsdienīga video tālmācības programma, ko var izmantot ikviens franšīzes ņēmējs, lai paaugstinātu savas uzņēmējdarbības kompetences un saņemtu nepārtrauktu atbalstu ikdienas darbā.

“Konkurence mazumtirdzniecībā ir ļoti sīva, un tai ir tendence pieaugt, tāpēc uzņēmumam – franšīzes devējam – ir jābūt spēcīgam un uzticamam zīmolam ar labu reputāciju,” viņš skaidro. Uzņēmumam ir jāspēj konkurēt dinamiskā uzņēmējdarbības vidē, piemēroties straujām tirgus pārmaiņām un savu klientu vajadzībām. Ne mazāk svarīgi, lai starp franšīzes devēju un ņēmēju izveidotos veiksmīga sadarbība un ērta, abpusēji patīkama komunikācija. Franšīzes devējam ir jabūt kā atbalsta punktam un jāsniedz savs know how franšīzes ņēmējiem gan saistībā ar tirdzniecības vietas vadību, gan darbinieku atlasi, mārketinga aktivitātēm un citām svarīgām lietām, norāda Narvesen pārstāvis.

 

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus