Amerikāņu stils skandināvu izpildījumā – O’Learys restorānu ķēde

O’Learys ir restorānu ķēde, kas, papildus ēdieniem un dzērieniem, piedāvā aktīvas atpūtas iespējas, kā, piemēram, boulingu un biljardu. Atšķirības zīme no citiem Eiropas restorāniem – īpašā Bostonas bāru atmosfēra. Tie ir bāri, kur sporta cienītāji satiekas, lai apspriestu kādu nesen notikušu spēli, apēstu kādu amerikāņu burgeru un vienkārši labi pavadītu laiku. Lai gan precīzs atvēršanas datums vēl nav zināms, tomēr pastāv cerība, ka Bostonas bāru atmosfēru varēsim izjust arī mēs, tepat Latvijā jau pavisam drīz.

O’Learys restorānu koncepta rašanās

Kā norāda uzņēmuma dibinātājs Jonass Reinholdsons (Jonas Reinholdsson), ideja par šī uzņēmuma izveidi radusies Bostonā. Jonass pirmoreiz viesojās Bostonā astoņdesmito gadu sākumā, kur ievērojis tā laika, un, protams, vēl joprojām lielos restorānu tīklus, piemēram, Fridays, Hard Rock Cafe, Chilis, kuri iedvesmoja viņu izveidot līdzīgu restorānu tīklu savā dzimtajā zemē Skandināvijā. Tā, atgriezdamies atpakaļ Zviedrijā, viņš nodibināja O’Learys, pirmo restorānu atvērdams 1988. gada 18. novembrī, Gēteburgā. Pirmā franšīze tika pārdota 1996. gadā, šobrīd jau franšīžu skaits pārsniedz 150, un tās atrodas gan Eiropā (Spānija, Dānija, Ungārija, Igaunija u .c.), gan citur, ieskaitot Ķīnu, Vjetnamu un Arābu Emirātus.

Lai gan līdz šim O’Learys ir attīstījies tikai ar franšīžu palīdzību, taču, kā uzsver kompānijas direktors Kristians Bellanders (Christian Bellander), šobrīd, stratēģisku apsvērumu dēļ tiks atvērti restorāni arī bez franšīzes palīdzības. Uzņēmums līdz 2020. gada beigām plāno izveidot 21 savu restorānu, savukārt kopā ar pārējiem restorāniem tie veido skaitli 201 – tieši tik daudz ir restorānu, kuri darbojas zem O’Learys vārda.

Lai atlasītu vislabākos O’Learys franšīzes ņēmējus, kuri spēs veiskmīgi vadīt savu biznesu, ir izveidots profils, ar īpašībām, kurām būtu jāpiemīt potenciālajam franšīzes pircējam:

  • Saprot vietējo biznesu
  • Ieinteresēts sportā
  • Iepriekšēja pieredze restorānu biznesā
  • Ir kontakti ar vietējiem uzņēmējiem šajā nozarē
  • Angļu valodas zināšanas
  • Ir savas idejas par to, ko vajadzētu uzlabot
  • Nav parādu

Šāda veida profils ir parocīgs veids un atskaites punkts tiem, kuri domā par O’Learys franšīzes iegādi, jo ļauj sevi novērtēt kā atbilstošu vai neatbilstošu franšīzes ņēmēju un, sliktākajā gadījumā, tas aiztaupīs gan laiku, gan līdzekļus tiem, kuriem šīs īpašības nepiemīt. Kā potenciālie ieguvumi franšīzes ņēmējam tiek solīti bizness ar atpazīstamu un populāru vārdu, biznesa modeli, kas sevi ir pierādījis 30 gadu laikā, atbalsts no franšīzes devēja un sagatavotas vadlīnijas, kā arī starptautiskas konferences ar partneriem no dažādām valstīm, kas dod iespēju apmainīties ar idejām, pieredzi tādā veidā palīdzot efektīvāk attīstīt savu biznesu.

Bagātīga pieredze 30 gadu garumā

Trīsdesmit gadu ilgās darbības laikā uzņēmums ir uzkrājis bagātīgu pieredzi par franšīzēm, un atziņas par to, kā šādu biznesu izveidot. Reinholdsons norāda, ka visveiksmīgākās franšīzes veidojas tur, kur franšīzes ņēmējs attīsta savu biznesu pēc labākās sirdsapziņas un franšīzes devēja izstrādātās vadlīnijas tur Bībeles vietā. Savukārt tiem, kuri domā par franšīžu pārdošanu, Reinholdsons min vairākus ieteikumus:

  1. Jāizstrādā unikāla, vai vismaz ļoti specifiska biznesa ideja. Tā ļaus konkurēt tirgū un būs panākumu un atpazīstamības atslēga.
  2. Jāpiesaista pieredzējis padomdevējs, kas palīdzēs franšīžu veidošanā un vadlīniju izstrādāšanā.
  3. Svarīgs ir franšīzes līgums. Tam jābūt vienkāršam un skaidram, lai neradītu pārpratumus .
  4. Pirms franšīžu dibināšanas,”jāiemēģina” savs bizness dažādās vietās. Jāsaprot, kā tas strādā, kādas ir īpatnības. Tas dod pieredzi, kura būs nepieciešama franšīzes ņēmējam, kurš neko nezin par to, kā franšīzes devēja bizness strādā.
  5. Kļūdu pieļaušana ir dabisks mācīšanās process.
  6. Savai idejai ir jātic un pie tās jāturas

Lai gan O’Learys franšīzes ir atrodamas 16 no 195 pasaules valstīm, Latvija vēl nav to skaitā. Neskatoties uz to, kā ziņo dažādi avoti, O’Learys plāno atvērt restorānu topošajā tirdzniecības centrā “Akropole”. Kā uzskata tās vadītājs Kaspars Beitiņš, tad “O’Learys būs lieliska vieta, kur kvalitatīvi pavadīt laiku ar draugiem un ģimeni, vai kolēģiem aizraujošā un viesiem draudzīgā vidē”.

Armands Zelčs

Lasīt citus rakstus