ELVI

Pircēji no franšīzes veikalu tīkliem izvēlas “ELVI”, jo iegūst izdevīgas cenas un citus labumus

Franšīze sniedz labumu ne tikai uzņēmumiem, bet arī pircējiem – iepērkoties mazumtirdzniecības veikalā, kas strādā pēc franšīzes principa, viņi var iegādāties produktus par izdevīgākām cenām nekā citviet, stāsta nacionālā pārtikas mazumtirdzniecības tīkla SIA “ELVI Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine.

Ir skaidrs, ka cilvēki izvēloties veikalu, kurā iegādāties ikdienā nepieciešamās preces, ņem vērā vairākus būtiskus aspektus, tostarp veikala atrašanās vietu, cena, pieejamo preču piedāvājums un citi. Un šajā gadījumā “ELVI” var piedāvāt vairākas priekšrocības, salīdzinot ar citiem veikalu tīkliem.

Centralizēts iepirkums

Kā iespējams, ka šajos veikalos cenas ir izdevīgākas nekā citos? Tas ir tādēļ, ka franšīzes uzņēmums ar savu iepirkuma apjomu var iegūt konkurētspējīgākas cenas nekā individuāls veikals. Arī ar to saistītā centralizētā loģistika un centrāli organizēts atbalsts samazina kopējās tirdzniecības izmaksas, kas ļauj nodrošināt zemākas cenas veikalu plauktos, skaidro Laila Vārtukapteine.

Viņa arī novērojusi, ka patērētāji novērtē vienotās mārketinga akcijas. “Pat neliela ciemata iedzīvotāji, kuru piemājas veikals ciemata centrā ir franšīzes tīklā, var piedalīties loterijās ar vērienīgu balvu fondu, izmantot akciju bukletos un  TV reklamētus cenu piedāvājumus, kā arī citas priekšrocības,” norāda Laila Vārtukapteine.

Jāpilnveido zināšanas

Sabiedrības izpratne par franšīzes darba konceptu laika gaitā ir pilnveidojusies, taču vēl arvien ir daudz būtisku nianšu, kur zināšanas nepieciešams pilnveidot ne vien iedzīvotājiem, bet arī pašiem uzņēmējiem. Latvijā ir daudzas uzņēmējdarbības hibrīdformas, kas imitē franšīzi, taču pašos pamatos būtiski atšķiras no klasiskas franšīzes. Sadarbības formu piedāvātais pakalpojumu grozs ir ļoti atšķirīgs un bieži vien par franšīzi dēvējams ļoti nosacīti, tāpēc ir ļoti būtiski par šo runāt un skaidrot.

Lai uzzinātu, kādi aspekti ir svarīgi cilvēkiem, izvēloties vienu vai citu franšīzes tipa tīklu, “ELVI” veicis aptauju, kur respondentiem bija jāatbild uz vairākiem jautājumiem, tostarp arī par to, kādas priekšrocības dod zīmola nomas pakalpojums, kas īpaši piemērots tiem uzņēmējiem, kuri nevēlas zaudēt savas īpašumtiesības, bet gan optimizēt izmaksas un nodrošināt iespējami labas cenas un kvalitātes attiecību.

Ne vienmēr izprot

Savukārt iedzīvotāju aptaujā “ELVI” vēlējās noskaidrot, kurus no veikalu tīkliem, kas izmanto franšīzi jeb zīmola nomas pakalpojumu, iedzīvotāji vērtē visaugstāk pēc to kvalitātes un atpazīstamības. 40% respondentu pauda, ka tas ir “ELVI”, savukārt 22% iedzīvotāju nespēja sniegt atbildi uz šo jautājumu. Interesanti, ka visbiežāk “ELVI” tīklu savās atbildēs izvēlējās cilvēki vecumā no 30 līdz 39 gadiem, kuri dzīvo Pierīgā un Zemgalē.

“Ik dienu saskaramies ar to, ka ne tikai cilvēki, bet arī uzņēmēji neizprot, kas ir franšīze un kādas priekšrocības tā var sniegt. Par to liecina lielais iedzīvotāju skaits, kuri nevarēja atbildēt uz šo jautājumu,” saka Laila Vārtukapteine.

Viņa pieļauj, ka, iespējams, tās ir nepietiekošas zināšanas par ekonomiku un uzņēmējdarbību. Šāda situācija varētu būt izveidojusies arī tāpēc, ka sabiedrībā valda nepareizs priekšstats par šo sadarbības formu, domājot, ka daļēji tiek zaudēts izveidotais bizness.

“Esmu pārliecināta, ka, apvienojoties un izmantojot franšīzes iespējas, mazie veikali būtu spējīgi konkurēt ar lielveikaliem. Kopīgs produkcijas iepirkums garantē zemākas cenas gala patērētājam. Tādējādi arī pircēji nebūtu vairs motivēti doties uz attālākām vietām un lielveikaliem, bet gan iepirktos sev tuvākos piemājas veikaliņos,” saka komercdirektore.

Katram savs

Tāpat iedzīvotājiem tika vaicāts, kādas, viņuprāt, priekšrocības sniedz veikalu atrašanās franšīzes tīklā jeb izmantojot zīmola nomas pakalpojumu. Visbiežāk jeb 49% respondenti pauda, ka veikalu atpazīstamība, savukārt 27% novērtē to, ka tirdzniecības vietā ir vienots noformējums un preču izkārtojums, ka atvieglo iepirkšanos. Trešais nozīmīgākais aspekts, ko nosauca 26% respondentu ir reputācija. Vēl respondenti pauda, ka priekšrocības ir: piederība kādam no tīkliem, kvalitatīvs un uz pircēju vērst mārketings, lojalitāte, kā arī dažādas kampaņas. Samērā liels cilvēku skaits jeb 18% nespēja sniegt atbildi uz šo jautājumu, kas vēlreiz apstiprina nepietiekamas zināšanas par franšīzes uzņēmumu darbības pamatprincipiem.

Uz jautājumu, kas ir būtiskākie priekšnoteikumi, apmeklējot mazumtirdzniecības veikalus, 77% norādīja iedzīvotāju atrašanās vietu, bet zemākas cenas piedāvājumu nekā citur – 61% gadījumu. Trešā populārākā atbilde, ko izvēlējās 46% respondentu, bija plašs produktu sortiments.

“Dzīves temps turpina pieaugt, tāpēc cilvēkiem arvien būtiskāk ir apmeklēt tādus veikalus, kas ir pa ceļam un kur ērti piebraukt, lai ekonomētu laiku. Cena jau vairākus gadus nav pats svarīgākais rādītājs, lai gan situācija ekonomikā nav uzlabojusies,” saka Laila Vārtukapteine.

Analizējot datus padziļināti, var secināt, ka tieši rīdziniekiem veikalu atrašanās vieta ir vissvarīgākā, ko norādīja 84% respondentu, pretstatā, piemēram, kurzemniekiem, kuri šo atbildi izvēlējās vien 67% gadījumu. Savukārt vērtējot pēc iegūtās izglītības – 83% ar augstāko izglītību būtiska ir atrašanās vieta, lai gan šo kritēriju kā nozīmīgu izvēlējās vien 55% cilvēku ar pamatizglītību.

Zemākā cena svarīgākā ir Latgales iedzīvotājiem, kuri to norādījuši 68% gadījumu, pretstatā Rīgai, kur šis kritērijs bija nozīmīgs 56% cilvēku. 77% respondentu ar pamatizglītību pauda, ka tieši cenas ir noteicošās, lai gan iedzīvotāji ar augstāko izglītību šo atbildi izvēlējās tikai 57% gadījumu.

 

 

 

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus